| |
|
 |
Levante de Salou rand Tarragonas, Hispaanias. Foto: Reuters |
 |
Päevitamine võib ennetada vähki
(30)
23.05.2005 17:21
PM Online
Kommenteeri | Loe
kommentaare
Mitmed viimase aja uuringud seavad kahtluse alla laialt levinud väite, et päevitades tuleb keha alati päikesekreemiga katta, kirjutab AP.
Päikesekreemid blokeerivad päevitamise ajal D-vitamiini teket nahas. See vitamiin aitab aga mitmete värskete uuringute kohaselt erinevaid vähivorme ennetada ja isegi ravida. Vaid kolme viimase kuu jooksul on nelja erineva uuringuga näidatud, et D-vitamiin kaitseb lümfisüsteemi-, käärsoole-, eesnäärme-, kopsu- ja iroonilisel kombel ka nahavähi eest. Paljud inimesed ei saa piisavalt D-vitamiini, sest ainult toidust ja piimast on seda raske vajalikus koguses kätte saada ning omad probleemid on ka toidulisanditega. Seega leiavad mitmed teadlased, et kuigi liigne päevitamine tõstab nahavähi riski, võib päikesest hoidumine veelgi kahjulikum olla. Loomulikult ei soovita ükski spetsialist end rannal mustaks «kõrvetada», ent mõned korrad nädalas 15 minutit ilma päikesekreemita päevitada on paljude asjatundjate arvates pigem kasulik. Ka Ameerika Vähiliidu peaepidemioloog Michael Thun tunnistas, et esile on kerkinud mitmeid uuringuid, mis näitavad, et D-vitamiin võib mõningaid vähiliike ennetada ja ravida. Ta kinnitas, et vähiliit on oma päevitamissoovitusi ümber vaatamas. USA nahahaiguste arst Allan Halpern märkis, et uued andmed on tõepoolest huvitavad, ent pidas probleemiks asjaolu, et keegi ei tea täpselt, kui palju organism D-vitamiini vajab ja milline on selle hankimise kõige õigem viis. Ta selgitas, et soovitatav kaitseta päevitamise kestvus oleneb aasta- ja kellaajast, inimese elukohast, nahavärvist ja paljudest muudest asjaoludest. Thun kurtis, et inimesed kipuvad mõõduka päevitamise soovitusi omal moel tõlgendama ning arvavad, et nüüd võib hommikust õhtuni päikest võtta. Seega pidas ta mõistlikumaks, et inimesed hangiksid vajaliku D-vitamiini koguse ikka ennekõike toidu kaudu. Ent päevitamise kasulikkuse eeskõneleja Edward Giovannucci Harvardi ülikoolist toonitas, et igapäevase toidu kaudu saab inimene vaid väikese osa vajalikust D-vitamiini kogusest. Toidulisandites on see vitamiin tavaliselt sees, ent tavaliselt on neisse lisatud vitamiini tüüpi D2, mitte organismile vastuvõetavamat tüüpi D3. Ka sisaldub multivitamiinides tavaliselt A-vitamiin, mis nullib paljud D-vitamiini kasulikud omadused. Seega ei tõsta toidulisandid organismi D-vitamiini taset halvimal juhul üldse. Eriarvamus valitseb ka küsimuses, kui palju inimene päevas D-vitamiini vajab. Paljud teadlased peavad selleks koguseks 1000 rahvusvahelist ühikut (IU). Giovannucci uuringud näitavad aga, et vähiriski oluliseks vähendamiseks vajalik kogus on 1500 IU. Päikesevannide pooldajad tuletavad ka meelde, et nahavähk on harva surmav ja mõõduka päevitamise nahavähki põhjustavast mõjust ei ole leitud ümberlükkamatuid tõendeid.
|