| |
|
 |
Kalatoidus leiduvad oomega-3 rasvhapped vähendavad oluliselt vananemisega kaasneva dementsuse tekke ohtu. Foto: Repro |
 |
Kalatoidud kaitsevad vaimunõtruse eest
(26)
12.10.2005 17:37
PM Online
Kommenteeri | Loe
kommentaare
Kala söömine vähemalt kord nädalas pidurdab oluliselt vananemisega kaasneva dementsuse ehk vaimunõtruse tekke riski, samas kui ülekaalulisus keskeas kahekordistab dementsuse tõenäosust, vahendab Reuters kahte meditsiiniväljaande Archives of Neurology veebilehel avaldatud uuringut.
Chicago Rushi ülikooli meditsiinikeskuse teaduri Martha Clare Morrisi kuus aastat väldanud uuringust ilmnes, et kalas leiduvad oomega-3 rasvhapped vähendavad ajuinsuldi riski ning kaitsevad aju vananemisega kaasnevate negatiivsete muutuste eest. «Vähemalt kord nädalas kalatoitu söönud inimestel aeglustus harvemini kala toiduks tarbivate inimestega võrreldes kõrge eaga kaasnev vaimse võimekuse langus aastas keskmiselt 10-13 protsendi võrra,» kinnitas Morris. Ta selgitas, et regulaarselt kala toiduks tarvitanud inimeste vaimne võimekus oli pensionieas võrreldav 3-4 aastat nooremate inimeste vaimuteravusega. Teises meditsiiniajakirja veebilehel avaldatud uurimuses leidsid Rootsi Karolinska Instituudi uurijad, et ülekaalulisus, kõrge vererõhk ja kolesteroolitase keskeas mitmekordistavad dementsuse tekke riski kõrges vanuses. Peaaegu 1500 inimese tervisenäitajaid uurinud teadlaste sõnul kujuneb kõigi kolme riskifaktoriga inimestel neist priide eakaaslastega võrreldes eaga kaasnev vaimunõtrus välja kuni kuus korda suurema tõenäosusega. Sel nädalal ajakirjas Environmental Health Perspectives tutvustatud Harvardi ülikooli teadurite uuringust selgus ka, et raseduse ajal keskmisest enam madala elavhõbedasisaldusega kala söönud naiste laste aju oli kuuendaks elukuuks keskmisest enam arenenud.
|